Maglev – Pociąg w ok. 8 min. pokonuje trasę 30 km

Maglev – Pociąg w ok. 8 min. pokonuje trasę 30 km

 
  • Prędkość: 431 km/h
  • Miejsce: Chiny (Szanghaj)
  • Trasa: Międzynarodowy Port Lotniczy Szanghaj- Pudong – Centrum Szanghaju
  • Liczba miejsc: 574
  • Rozpoczęcie eksploatacji: 31 grudnia 2002 roku
Maglev – Ta kolej dużych prędkości nie należy do tradycyjnych połączeń kolejowych. Jest to trasa łącząca międzynarodowy port lotniczy Szanghaj-Pudong z centrum Szanghaju. Pociąg w ciągu około 8 minut pokonuje trasę 30 kilometrów. Ma 153 metry długości i może przewieźć 574 podróżnych. Tym, co go odróżnia od pozostałych, jest fakt, że nie jeździ po torach, lecz wznosi się nad „torem” za sprawą działania odpychającego pola magnetycznego. Nadprzewodzące elektromagnesy wbudowane są nie tylko w pociąg, lecz także w sam tor. W jego produkcji brała udział niemiecka firma Siemens.
Problemem tego nowego sposobu transportu są przede wszystkim koszty. Ponieważ ze względów bezpieczeństwa tory muszą być poprowadzone przez mosty lub w tunelach. Z drugiej strony ich prędkość nie jest niczym ograniczona. Właśnie dlatego w 2015 roku na testowym torze udało się pobić rekord, kiedy pociąg osiągnął niewiarygodną prędkość 603 km/h. W praktyce prędkość ograniczona jest zużyciem energii oraz oporem aerodynamicznym. Zaletą poduszek magnetycznych jest także to, że podczas jazdy nie powstają szkodliwe spaliny, ani hałas spowodowany pracą silnika lub kół. Co więcej, zużycie energii jest niższe niż w przypadku samolotów lub samochodów.
Skróconej nazwy „maglev” zaczął używać już w latach 60. fizyk Howard T.Coffey. W języku angielskim wyraz ten stosuje się nie tylko dla technologii systemów transportu, lecz także na określenie zjawiska fizycznego – lewitacji magnetycznej.

Leave a Reply

Your email address will not be published.